Naszym zdaniem

Dnia 28 maja 2014 roku, skoro świt, bo o godz. piątej wyjechaliśmy na wizytę zawodoznawczą do Wrocławia.Na początku w planach mieliśmy zwiedzenie Arboretum azalii i różaneczników w Wojsłowicach.Malownicze kwiaty pięknie komponowały się z otoczeniem. Po zjedzeniu obiadu udaliśmy się zwiedzać miasto Niemcze.Około godz.18 pojechaliśmy do hostelu Chopper hostel, gdzie mieliśmy nocleg.Po zjedzonej kolacji w „Kuźni Smaków”, około godz.22,  wybraliśmy się na pokaz fontann w Wrocławiu.Muzyka i światła laserów skomponowane z wodą wprowadzały nas w tajemniczy nastrój.Była to niesamowita chwila i kulminacyjny punkt wizyty zawodoznawczej.Następny dzień zaczęliśmy od zwiedzenia Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.Było ono połączone z odsłuchaniu nagrania o powstaniu życia na ziemi.Kolejnym punktem wycieczki był Ogród Japoński.Liczne formowane rośliny,fontanny,strumyki,staw i elementy drewniane idealnie odzwierciedlały tematykę ogrodu.Był to bardzo oczekiwany moment na wycieczce,który każdemu się podobał.Koło godz.16 ruszyliśmy w drogę powrotną nie zapominając o kolacji w McDonald.Każdy uczestnik bardzo dobrze wspomina wyjazd i czeka na następne. Zilustrowana relacja na stronie : http://www.zsabystra.com.pl/

Edyta Kozak, kl. II

Sprawozdanie z wyjazdu do Jeny

 

W ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” w dniach od  04.05.14r. do 10.05.br uczestniczyłam, jako jedyna z naszej szkoły, w wizycie studyjnej w Jenie. W wizycie uczestniczyła młodzież z Małopolski kształcąca się w zawodach związanych z gastronomią, hotelarstwem, mechatroniką i instalacjami sanitarno- grzewczymi.  Po przyjeździe do Jeny zakwaterowano nas w 4* hotelu Fair Resort. Pierwszego dnia pobytu  (5.05.14r.) zostaliśmy powitani w szkole Staatliche Berufsbildende Schulzentrum Jena Göschwitz, po której nas oprowadzono. Jest to bardzo duża i przestronna szkoła z nowoczesnymi pracowniami. Zobaczyliśmy między innymi pracownie: gastronomii, technologii jakości, automatyki, mechatroniki, optyki, chemii, biologii, asystenta biotechnologii, mechaniki, informatyki. Najciekawszym obiektem była hala sportowa, która jest samowystarczalna energetycznie ponieważ energię czerpie z odnawialnych źródeł - ogniw solarnych.  Młodzież wyrażała duże zainteresowanie nowoczesnymi pracowniami. Po południu zwiedziliśmy Weimar - historyczne miasto Goethego i Schillera.

W drugim dniu mieliśmy zajęcia praktyczne  w szkole. Zostaliśmy podzieleni  na dwie grupy: pierwszą była grupa instalacji sanitarnych i grzewczych oraz mechatroniki, a drugą hotelarstwa i gastronomii. Nasza grupa zajmowała się filetowaniem owoców, carvingiem oraz garnirowaniem. Każda z nas miała okazję poznać nowe metody pracy, pracować samodzielnie na stanowisku pracy. Potem     degustowaliśmy nasze prace, a tym samym ocenialiśmy wyniki naszej pracy.

 Po obiedzie w  mensie studenckiej, jeden z nauczycieli szkoły z Jeny oprowadził nas po mieście opowiadając o najważniejszych i najciekawszych  zabytkach.  Zwiedziliśmy muzeum optyki  z którego słynie Jena.

W trzecim dniu zajęć  w szkole zajmowaliśmy się przyrządzaniem  koktajli, drinków oraz  napojów bezalkoholowych. Na początku zaznajomiono nas z tematyką zajęć: podziałem drinków, sposobami podawania i garnirowania,  rodzajami barów i szkła. Każdy z uczestników wybierał sobie recepturę i pod czujnym okiem nauczycieli niemieckich musiał sam sporządzić swojego drinka. Dużą pomocą w komunikowaniu się służyli nam tłumacze języka niemieckiego.  Na koniec była degustacja i wybór najlepszego napoju. Okazał się nim napój o nazwie „Good Morning”. Po zakończeniu ćwiczeń grupa hotelarsko-gastronomiczna wybrała się wraz z nauczycielkami szkoły do Muzeum klusek, gdzie przedstawiono nam historię  ziemniaka – okazuje się, że na świecie jest ponad 1000 odmian tej jadalnej byliny o różnych kształtach i kolorach. Tam mogliśmy degustować  kluski ziemniaczane. W tym dniu uczestniczyliśmy również w Dniu Europejskim. Było międzynarodowo: uczniowie z Niemiec, Polski oraz przedstawiciele szkół z Francji. Prezentowaliśmy systemy kształcenia zawodowego w naszych krajach, była okazja do porównania i refleksji, gdzie lepiej? W kolejnym dniu, odbyliśmy teoretyczne zajęcia dotyczące hotelarstwa oraz zwiedziliśmy Erfurt, gdzie znajduje się przepiękna katedra oraz jeden z największych placów miejskich  w Niemczech. 9 maja po raz ostatni  pojechaliśmy do szkoły i podsumowaliśmy cały nasz pobyt w Jenie. Każda grupa prezentowała to czego się nauczyła – było naukowo i wesoło.

Wyjazd na wizytę studyjną do Niemiec był  bardzo ciekawym doświadczeniem dla mnie. Nawiązałam nowe znajomości, nauczyłam się wielu ciekawych rzeczy, i dzięki temu wyjazdowi, który przecież nic mnie nie kosztował zwiedziłam kawałek świata.

 

Justyna Augustyn, uczennica kl. II

 

 

 

 

 

Otrzęsiny

 

To był dzień jak co dzień. Wstałem, umyłem zęby, zjadłem śniadanie i pojechałem do szkoły. Nic w tym nie byłoby dziwnego gdyby nie fakt, że klasa II przygotowała „Otrzęsiny dla pierwszaków, czyli przyjęcie do zacnego grona uczniów naszej szkoły".

 

 I stało się! Musieliśmy przejść kilka testów jakie zgotowała nam szalona klasa II.

 

Tuż przed zawodami uczennice prowadzące zawody wygłosiły mowy, które miały na celu zachęcić nas do rywalizacji i upewniły nas, będą one zabawne, ciekawe i pełne humoru. Jak przystało na prawdziwe uroczystości to co się wydarzyło musiało być udokumentowane i wystawione na widok publiczny - czyli na stronę internetową szkoły. Więc zaczynamy! Pierwsza konkurencja miała na celu sprawdzić naszą wiedzę o szkole i nauczycielach. Klasa II była zaskoczona tym, że tak dużo wiemy o szkole i nauczycielach (w końcu jesteśmy w tej szkole od niedawna).  Druga konkurencja: sprawdzenie szybkości i sprytu czyli „jazda taczkami" i zbieranie kasztanów. W tej konkurencji również klasa II nie miała nam nic do zarzucenia. Trzecia - degustacja napoi słodkich jak miód i kwaśnych jak cytryna. I w tej konkurencji poradziliśmy sobie świetnie! Czwarta konkurencja - ubijanie piany - kto pierwszy ten lepszy. Uczniowie  „Architektury”  okazali się szybsi. Ale przed nami kolejna już ostatnia konkurencja czyli jedzenie słodkiej bitej śmietany – bez pomocy rąk. Było to trudne zadanie ale do wykonania. I tym razem poradziliśmy sobie.

 

Ten dzień już się nie powtórzy. Był on niezwykły. Mam jednak taką nadzieję, że takich dni będzie więcej. Tymczasem powróćmy do szarej rzeczywistości...

 

Jakub Niemiec uczeń kl. I

 

 

Akcja pomocy dla Kingi Czech – Zawadowicz – absolwentki naszej szkoły - zaczęła się w naszej szkole od dnia 18.02 do 01.03.2013 roku.

Uczniowie z wszystkich klas bardzo zaangażowali się w ten dobroczynny cel. Niezbędna pomoc była tu też rodziców, którzy pomagali przygotowywać przekąski. Na tę akcje były robione tosty, placki, ciastka, bułki, galaretki owocowe, frytki, gofry, kawa i herbata oraz wiele innych przysmaków. Wszystko z myślą o jak największym wsparciu dla naszej starszej koleżanki. Zebrane fundusze zostały przekazane na jej leczenie. Wszyscy byli pełni pomysłów, które płynęły prosto z naszych serc i szczerych intencji pomocy. Nasza szkoła na czas tej akcji była bardzo zjednoczona i jednomyślna. Żaden z nauczycieli i uczniów nie został "głuchy i ślepy" na apel Kingi. Nasza akcja nie miała na celu tylko zebrania pieniędzy, lecz pokazania, że możemy być wsparciem dla absolwentów naszej szkoły. W dniu 03.03.2013 roku nasi uczniowie uczestniczyli również w oddawaniu szpiku kostnego. Jesteśmy zadowoleni, że nasza praca i pomoc przyniosły tyle dobrego.

 

Jola Michalec kl. IV

 

 

 

 

W dniu 6 czerwca 2012r. uczniowie klasy II odbyli wyjazd edukacyjny w ramach projektu: "Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych w Polsce Cekin".

Pierwszym punktem wyjazdu był Park Archeologiczny Osada VI Oraczy- który stanowi rekonstrukcję wioski z XIII wieku. Uczniowie i uczennice poznali dawne rzemiosła, obejrzeli stroje, weszli do średniowiecznych chat i zobaczyli, jakimi przedmiotami posługiwali się na co dzień mieszkańcy wsi. Zwiedzanie osady pozwoliło młodzieży zapoznać się ze specyfiką pracy takich warsztatów jak: garncarski, tkacki, zielarski czy powroźniczy.

 

Drugim punktem wyjazdu była najstarsza kopalnia soli w Polsce. Uczniowie i uczennice odbyli niezwykłą wyprawę przez najpiękniejsze i najciekawsze wyrobiska znajdujące się na poziomie IV August (176m głębokości) i poziomie VI Sienkiewicz (223m głębokości).
 Wyrobiska te obejmują unikatowe komory o charakterystycznym kształcie i układzie geologicznym, surowe kaplice z pięknymi rzeźbami i malowidłami, a także narzędzia i urządzenia górnicze, którymi posługiwano się przed wiekami. Zwiedzanie w kopalni ma charakter podróży w czasie. W opowiadaniu o historii przewodnikowi pomagali polscy królowie, żupnicy genueńscy, a nawet duch Cystersa- mnicha, z którego zakonem wiąże się początek kopalni. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oraz wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych prezentowany jest rozwój techniki górniczej na przestrzeni wieków, zawody górnicze oraz podziemne żywioły, z jakimi zmagali się pracujący pod ziemią. Zwiedzanie kończyło się pobytem w komorze Ważyn, znajdującej się 250 m pod ziemią. Uczniowie i uczennice mogli tu skorzystać z boiska sportowego, 140m zjeżdżalni oraz usług podziemnej restauracji. Program pobytu w kopalni został poszerzony o niezwykłą przeprawę łodziami po solance.

 

 

Ostatnim punktem wyjazdu było gospodarstwo szkółkarskie w Lipnicy Murowanej, prowadzone na powierzchni 20 ha. Uczniowie i uczennice zaobserwowali jak wygląda produkcja w kontenerach oraz gruncie drzew i krzewów ozdobnych. Właściciele szkółki opowiedzieli młodzieży historię powstania ich przedsiębiorstwa, na czym polega działalność oraz o innowacyjnych rozwiązaniach w produkcji roślin.







    
   

Strona 1 z 4

Alternative flash content

Requirements

BYSTRA WEATHER

 
 
 
 

szuckasz szkoły - film RTvG

 


 
 

Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami.

Adam Mickiewicz